Jak przygotować dobrą ulotkę?

Ulotka jest nadal jednym z najpopularniejszych nośników reklamowych, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Jej projekt i wydruk możemy zlecić profesjonaliście lub pokusić się o samodzielne jej wykonanie. Jeśli jednak zdecydujemy się na przetestowanie własnych sił, na co przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę, by finalny efekt był profesjonalny i satysfakcjonujący?

Ulotki tworzone są głównie w celach marketingowych, a ich celem jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców i zachęcenie do zainteresowania danym produktem lub usługą. Tworząc ulotkę, ważne jest poznanie i określenie potrzeb klienta, tak by treść, grafika, czy chociażby rodzaj papieru były ściśle do nich dopasowane. Wbrew pozorom ludzie zwracają uwagę na detale, dlatego kolor, rodzaj czcionki, nie wspominając już o wysokiej jakości wydruku czy odpowiednim formacie mają olbrzymie znaczenie.

Najbardziej popularnym formatem ulotki to format A5, czyli 148x210 mm. Jest to rozmiar idealny dla większości firm, ponieważ oferuje wystarczająco dużo miejsca na przekazanie najistotniejszych informacji, które powinny znajdować się w tego typu materiale promocyjnym. Plusem tego formatu jest również atrakcyjna cena, porównując np. z formatem A4.

Jeśli zdecydujemy się na wydruk na maszynach offsetowych, konieczne jest uwzględnienie tzw. spadu, czyli obszaru druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji i zostaje odcięty. Drukowanie ulotek samodzielnie, przy pomocy domowych lub firmowych urządzeń eliminuje ten problem. Bardzo istotną kwestią w tym przypadku jest zaopatrzenie się w wysokiej jakości materiały eksploatacyjne, które pozwolą nam na uzyskanie profesjonalnego efektu. Coraz większą popularnością i przychylnością wśród klientów cieszą się alternatywne tusze i tonery, oferujące wysokie parametry druku w rozsądnej cenie. Jeśli zależy nam na perfekcyjnym odwzorowaniu kolorów, co jest szczególnie ważne w przypadku zdjęć czy grafik, musimy wybrać materiały eksploatacyjne od rzetelnych i sprawdzonych producentów.

Kolejnym istotnym aspektem jest odpowiedni rodzaj papieru. Papier dobrej jakości, o wysokiej gramaturze jest droższy, natomiast pokazuje potencjalnemu odbiorcy, że promowana firma ma do niego szacunek i warto jej zaufać. Dopracowane materiały reklamowe łatwiej zauważyć i zapamiętać. Ulotki drukowane na papierze o niskiej gramaturze szybciej się niszczą, a ich niedbały wizerunek nie zachęca do bliższego zapoznania się z oferowanym produktem lub usługą. Najczęściej wybierany papier do druku ulotek waha się w przedziale 135 – 200 gram/m2.

Na koniec nie można pominąć istoty odpowiedniego projektu ulotki. Rozmieszczenie tekstu i grafik oraz przejrzysty przekaz odgrywają ważną rolę w prawidłowym odbiorze klienta. Ważne, by ulotka nie była zalana morzem tekstu, co sprawi, że odbiorca będzie miał problem z jej zrozumieniem lub szybko straci chęć i cierpliwość do szukania interesujących go treści. Czasami mniej, znaczy więcej, a w tym przypadku zależy nam na szybkim i trafnym przekazaniu najważniejszych informacji, tak by klient od razu wiedział co chcemy mu zaoferować.

Jak widać, jeśli odpowiednio rozplanujemy poszczególne działania projektowe, zaopatrzymy się w dobry sprzęt i wysokiej jakości materiały eksploatacyjne samodzielne stworzenie ulotki reklamowej nie powinno nam sprawić problemu. Pamiętajmy, że tego typu materiały reklamowe są wizytówką naszej firmy, dlatego zawsze warto poświęcić więcej czasu i wysiłku, by finalny efekt był zgodny z naszymi oczekiwaniami.